Företagare är skurkar i årets julkalender igen

Årets julkalender speglar även den den onda företagaren mot samhället och de vanliga anställda. Varför målas företagarna upp som onda och propageras ut av statliga SVT? Utan småföretagen hade inte jobb funnits och då hade många inte haft en God Jul.

Ska man lära barn att företagande är något dåligt? Om vi ska hänga med Kinas utveckling så måste fler företagare växa fram i Sverige efterom industriföretagen kommer monteras ner och flytta eller gå i konkurs. Sverige måste vara konkurrenskraftiga annars kommer vi få det tufft. Att då lära unga att ha fördomar från tidig ålder är fel. Ska inte barn- och ungdomskultur vara neutral?

Julkalender vill lära barn att företagare är något dåligt

  • I årets julkalender Piratskattens hemlighet är skurkarna ett byggföretag som ska exploatera kusten i ett varmare land. Vidare får vi se vuxna som rättfärdigar att punktera däck på företagets bil och ta till andra olagliga aktiviteter.
  • Julkalendern Tjuvarnas jul 2011 var Direktörskan den onda skurken som ägde det stora varuhuset i staden men tjänade pengar på slavarbetet på barnhemmet.
  • Julkalendern Gyllene Knorren 2010 blev Rantanens lurade av Grossmans som med sitt nya hotell lagt beslag på alla hotellkunder.
  • I julkalender Barna Hedenhös uppfinner julen 2013 gestaltar mamma Knota hur dåligt det är att vara stressad chef. Och statsministern har sålt ut posten, järnvägen och skolorna. Köparna är väl säkerligen giriga företagare?
  • I Skägget i brevlådan 2008 heter skurkarna direktör Damén som äger flera av stadens största leksaksaffärer, och Herr Stigsson som tar över sin fars affärsverksamhet och som hatar tomten.
  • I Lasse-Majas detektivbyrå 2006 är bovarna bland andra caféägaren Steve Marsaan och bankdirektör Hammar. ”

Och sådär fortsätter det i alla julkalenderar bakåt i tiden.

Som turen är finns det många tidningar som nu har uppmärksammat mönstret.

Vad tycker du? Är det rätt att måla upp småföretagare som skurkar för våra barn?

Lämna en kommentar